Новини

Розписи Сосенка та Буцманюка в церкві у Славську можна було відновити, – висновки реставраторів

06.06.2019

На стінах церкви Успіння Пресвятої Богородиці смт. Славське під шаром пізніших перемалювань були авторські розписи Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка, котрі можна було відреставрувати. Такими є результати фахових техніко-технологічних досліджень фрагментів тиньку. Їх провели художники-реставратори Андрій Почеква та Ірина Гірна. 

«Фрагменти тиньку відібрали 16 травня, під час поїздки до Славська, після того як збили розписи. Тоді було багато розмов про те, що автентичне малярство Сосенка та Буцманюка у церкві не збереглось. Мистецтвознавці і реставратори ж наполягали на тому, що це неправда. Єдиний спосіб довести якусь думку – провести фахові дослідження», – пояснює Андрій Салюк. 

Прес-конференція по знищенню розписів Модеста Сосенка і Юліана Буцманюка у ц. Успіння Пресвятої Богородиці в смт. Славське 15 травня 2019 р.

Опубліковано Богданом Зятиком Четвер, 6 червня 2019 р.

 

За словами Ірини Гірної, коли 16 травня вона з колегами зайшла у церкву, жодних розписів на стінах вже не було.

«Це виглядало так наче ми зайшли в печеру, а не в церкву. З неї винесли все. Частина тиньку ще залишалась на стінах. Було зрозуміло, що робітникам важливо якнайшвидше збити самі розписи, щоб не було розмов про реставрацію. В першу чергу збивали лики святих – вони були внизу купи сміття. Через тиск громади нам вдалось взяти лише кілька фрагментів збитих розписів – з орнаментами та крилами ангелів», – пояснює Ірина Гірна.

Андрій Почеква пояснює: дослідження відібраних зразків тривали більше двох тижнів. Їх провели під бінокулярним мікроскопом МБС-9. Поверхневі забруднення з розписів легко вдалось зняти за допомогою лише дистильованої води та активних речовин. Зняти пізніші перемалювання змогли механічним методом та за допомогою скальпеля, а також хімічним методом з використанням відповідних реактивів. 

Експерти зазначають, що шар авторських розписів (фарбові шари, сріблення) справді у деяких фрагментах був вкритий тонким, у деяких більш щільним шаром пізнішого олійного перемалювання. Однак це перемалювання не знищило автентичних розписів і їх можна було відреставрувати. 

«Тепер ми маємо дослідження, які однозначно доводять, що первісний живопис Сосенка та Буцманюка не був збитий у радянський час, а був поправлений чи перемальований: місцями раз, а в деяких фрагментах до трьох разів. Але у 1980-х роках майстри, які поправляли розписи, робили це по авторському задуму: навіть кольори та лінії орнаментів здебільшого відповідають авторським. Це дуже типова ситуація для старих церков: у радянські часи вандально не нищили розписи. Їх перемальовували, часто аби зберегти при цьому старіше малярство, яке мало українські образи. Нині реставратори мають технічну можливість зняти перемалювання і відновити авторський живопис», – пояснює Ірина Гірна. 

Нагадаємо, всередині травня у церкві Успіння Пресвятої Богородиці смт. Славське знищили розписи відомих українських художників доби сецесії Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка. 

Хроніка злочину: 

10 травня – мешканці Славська звернулись до львівських архітекторів і повідомили про наміри збити розписи.

12 травня – відбулась перша зустріч експертів з парафіянами та отцем. На зустрічі з’ясували, що отець має намір збити розписи.

13 травня – до Славська виїхала робоча комісія за участі реставраторів, мистецтвознавців, пам’яткоохороців, а також представників обласного відділу охорони культурної спадщини. Експерти спробували пояснити цінність малярства та юридичні моменти: жодних прав на проведення будь-яких робот у церкві, що є пам’яткою архітектури не було.

14 травня – відбулась ще одна робоча комісія за участі представників Львівської ОДА з залученням священиків єпархії. Настоятелю храму Андрію Петришину спробували вручити припис про зупинення робіт з руйнування пам’ятки архітектури. На цей момент розписи на нижньому рівні були частково збиті і втрачено частину плитки фабрики Івана Левинського. Після того як отець відмовився взяти припис, про це було складений відповідний протокол.

Не зважаючи на звернення громадськості та попередження органу охорони культурної спадщини у середу 15 травня за три години – від 14.00 до 17.00 усі розписи були збиті і знищені. Усе цінне малярство було втрачене.

 

Результати проведення техніко-технологічних досліджень фрагментів тиньку з фарбовими шарами, що були відібрані з залишків оббитого стінопису церкви Успіння Пресвятої Богородиці смт. Славське авторства Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка.

Для дослідження отримано окремі фрагменти розписів, здебільшого частин орнаментального декору, за якими неможливо вказати хоча би приблизну локалізацію їх місця знаходження на поверхні втрачених розписів. Усі фрагменти розписів виконано на вапняно-пісчаному тиньку, доволі міцному та щільному, поверхня тиньку злегка фактурна. Авторське малярство вкрито шаром пізнішого олійного перемалювання та шаром поверхневих забруднень. 

Дослідження  авторського  малярства  проводилось під бінокулярним мікроскопом МБС-9, зняття поверхневих забруднень з поверхні розписів проводилось з використанням дистильованої води та поверхнево активних речовин, зняття пізніших перемалювань – механічним методом за допомогою скальпеля, а також хімічним методом з використанням відповідних реактивів. У результаті обстежень, на усіх відібраних взірцях, виявлено шар авторських розписів (фарбові шари, сріблення) вкритий у деяких ділянках тонким, у деяких більш щільним шаром пізнішого олійного перемалювання. У переважній більшості рисунок перемалювання в основному повторює авторський, колористика дещо змінена, світліша та менш контрастна. Використання сріблення, що є у авторському шарі у пізнішому перемалюванні відсутнє. Авторська колористика відкрита з-під пізніших перемалювань за візуальними спостереженнями співзвучна з  колористикою стінописів виконаних Модестом Сосенком у селах Підберізці та Поляни. Ще більш чітку інформацію у подальшому можна буде отримати провівши порівняльний мікрохімічний аналіз фарбових шарів.

У результаті проведених досліджень можна стверджувати, що на стінах церкви Успіння Пресвятої Богородиці смт. Славське під шаром пізніших перемалювань були авторські розписи М. Сосенка та Ю. Буцманюка, котрі можна було би відреставрувати.